Pískovou a Kostelní Lhotu spojila betonová cyklostezka

Téměř dva kilometry cyklostezky dnes spojily Pískovou a Kostelní Lhotu na Nymbursku. Poskytne tak cyklistům, bruslařům i pěším bezpečný prostor podél frekventované silnice z Poděbrad do Sadské. Stavba po několika letech příprav začala vloni v listopadu a celkové náklady dosáhly 14,2 milionu korun. Už se připravuje výběrové řízení na stavbu cyklostezky do Sadské, řekl dnes starosta Kostelní Lhoty Tomáš Drobný.

Cyklostezka o délce 1,824 kilometru vede v rovinaté krajině a lávkami překonává dva potoky. Obcím se podařilo na stavbu získat dotaci ze středočeského regionálního operačního programu, která uhradila 80 procent nákladů. Výběrovým řízením se je podařilo o zhruba 20 procent snížit. Jednání s majiteli pozemků stavbu podle starostů příliš nezdržela, většina půdy patří obcím.

Stejnou úsporu při tendru očekává Drobný i v případě dostavby cyklostezky do Sadské. Náklady na 1,5 kilometru budou o poznání vyšší, lávkou ve výšce sedmi metrů totiž musí překonat železniční trať, další most povede přes vodní tok. Předběžné náklady jsou 37 milionů korun, jen lávka přes trať má podle projektu stát až 20 milionů, uvedl. Z evropských dotací letos obec získala 29 milionů korun. Nyní připravuje výběrové řízení na dodavatele a příští rok by se mělo stavět.
 
Po první jízdě novou cestu kvitovali místní obyvatelé. "Stezku používáme, manželka pochází tady z Pískové Lhoty, tak sem jezdíme. Lidi byli sice proti, že tady někoho přepadnou, ale teď je každý spokojený, řekl senior a cyklista Otakar Staněk. "Jelo se mi perfektně, povrch je moc dobrý. Ujela jsem to za čtyři pět minut," uvedla jedenáctiletá Tereza Havlíčková. "Je to nádherný, panu starostovi musíme poděkovat. Jenom se bojíme nánosu, pak až v lese bude padat jehličí, jestli to někdo zameteme, to nevím," uvedla se smíchem starší paní z Kostelní Lhoty.
 
"Znamená to pro nás obrovskou vzpruhu pro další rozvoj, má to význam nejen cyklostezky, ale i místní komunikace pro starší občany na hřbitov," řekl starosta Pískové Lhoty Radovan Staněk.
 
V Čechách nepříliš časté použití betonového povrchu cyklostezky popsal stavbyvedoucí David Špáta: "Betonový povrch je určitě kvalitnější, ani cena vzhledem k životnosti není o nic vyšší. Hlavně v lese asfalt časem odejde, kořeny stromu ho různě prorůstají. Tady u Labe je vidět, jak je cyklostezka zvlněná." Ušetří se i na podloží, asfalt se musí pokládat ve dvou vrstvách na cementobetonovou stabilizaci, tady beton leží přímo na štěrku, dodal.
 
zdroj: ČTK