Na Labi nemá největší hotelová loď Florentina dostatek kotvišť

Jediná česká hotelová loď Florentina nemá na středním Labi dostatek vhodných kotvišť. Přesvědčit se o tom dnes mohli desítky účastníků dnešní ukázkové plavby z Nymburka do Poděbrad. Právě v nymburském přístavu musí cestující z velkých lodí vystupovat po jednom přes šestimetrový můstek. Kapitán lodi Jiří Mikota věří, že i přes nedostatek vhodných kotvišť se sezona vydaří. Loď vyrazí letos na pravidelné plavby z Prahy do Litoměřic a do Poděbrad jednadvacetkrát.  

"Není jednoduché se s Florentinou kdekoliv uvázat, přitom na hotelovou loď má běžný rozměr. Ano, lze se uvázat u kotvišť pro nákladní lodě, ale to nejsou místa zajímavá ani vhodná pro naši klientelu, což jsou zpravidla senioři. Dobré kotviště je v Brandýse, byť se zanáší bahnem, nebo v Litoměřicích, kde je hrana. Nejhorší je Nymburk, tady loď uvazujeme přímo do kamení a lidé musí chodit po jednom přes můstek," řekl ČTK Mikota.

Právě přistávací manévr v přístavu v Nymburku trval téměř půl hodiny. Loď musela být lany napevno uvázána ke břehu a přitisknuta na kamenité dno. Stejně opatrně a zdlouhavě musí plavidlo pak najíždět do plavebních komor i přistávat u pobřežních mol jako je v Poděbradech. Jakékoli poškození lodi, které na středním Labi podle Mikoty hrozí, může ohrozit celou plavební sezonu.
 
Plavidlo pro 96 cestujících a posádku o 24 členech přepravuje hlavně švýcarské či německé turisty v důchodovém věku, kteří objevují krásy země bývalého východního bloku. Přestože české výletníky na palubě přivítali také, podle kapitána dávají přednost spíše plavbám po Rýnu či Dunaji. Týdenní plavba po Vltavě a Labi a pobyt v kajutě obložené mahagonovým dřevem s kompletním stravováním stojí přibližně 1000 eur (asi 26.000 Kč). Vloni loď podnikla 12 týdenních plaveb, letos jich bude téměř dvojnásobek a 49 kajut je podle provozovatele obsazených z 80 procent.
 
Pavel Hlaváč ze společnosti Zlatý pruh Polabí novinářům připomněl memorandum o součinnosti v podpoře rozvoje vodní turistiky na Labi, které podepsala města od Neratovic po Kolín a další signatáři. Města na středočeském úseku řeky by mohla za podpory Ředitelství vodních cest do tří let nabídnout osm velkých přístavišť pro malé lodě i zázemí pro plavidla typu Florentiny.
 
Florentina byla postavena v roce 1980 v Berlíně. Loď sloužila jako botel i se plavila po Rýně a Dunaji, proto musel být posílen její pohon na tři motory o celkovém výkonu 1250 kilowattů. V roce 2008 po jejím zakoupení a dopravě z Vídně do Čech byla kompletně opravena a na českých řekách se plaví již čtvrtým rokem. Provozovatelem je česká společnost Florentina Botel, loď vlastní švýcarská firma Thurgau Travel.
 
zdroj: ČTK